Πέμπτη 30 Ιουλίου 2015
Δικαιώματα επιβατών που μετακινούνται με ΚΤΕΛ,τρένο ή ταξί...
Γράφει ο Χρήστος Ηλ.Τσίχλης Δικηγόρος Αθηνών
Για μετακινήσεις με ΚΤΕΛ...
Σε περίπτωση καθυστέρησης αναχώρησης του πούλμαν,δικαιούστε αποζημίωση:
Εάν το δρομολόγιο σας (για απόσταση πάνω από 250 χλμ) ακυρωθεί ή καθυστερήσει να αναχωρήσει πάνω από 2 ώρες, δικαιούστε:
επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου και μεταφορά σας στο αρχικό σημείο αναχώρησης ή
μεταφορά στον τελικό σας προορισμό το ταχύτερο δυνατό και χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση
Εάν η εταιρεία δεν κάνει κάτι από τις παραπάνω δυο επιλογές, τότε δικαιούστε ως αποζημίωση το 50% της τιμής του εισιτηρίου, επιπρόσθετα με την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου σας.
Εάν η κανονική διάρκεια του ταξιδιού σας είναι πάνω από 3 ώρες και η αναχώρησή του λεωφορείου καθυστερήσει πάνω από 90 λεπτά ή ακυρωθεί, τότε δικαιούστε δωρεάν διατροφή και διαμονή σε περίπτωση που χρειάζεται να διανυκτερεύσετε.
Εάν η καθυστέρηση-ακύρωση οφείλεται σε ακραίες καιρικές συνθήκες, η εταιρεία δεν καλύπτει τη διαμονή.
Τα παραπάνω δικαιώματα δεν ισχύουν για τα ανοικτά εισιτήρια.
Μπορείτε να μεταφέρετε δωρεάν στην καμπίνα επιβατών μόνο μικρόσωμα ζώα μέχρι 10 κιλά, όπου θα πρέπει να βρίσκονται μέσα σε ειδικό καλάθι μεταφοράς (μέγιστες διαστάσεις 50x40x35).
Θα πρέπει να έχετε μαζί σας το διαβατήριο ή το βιβλιάριο υγείας του κατοικίδιου, το οποίο θα πρέπει να είναι ενημερωμένο τα τελευταία δύο έτη.
Ακόμη και αν είστε άτομο με μειωμένη κινητικότητα, έχετε το δικαίωμα να ταξιδεύετε με λεωφορείο ή πούλμαν, όπως κάθε άλλος.
Δεν μπορούν να σας αρνηθούν την αγορά εισιτηρίου, την κράτηση θέσης, ή την επιβίβαση λόγω της μειωμένης κινητικότητάς σας, εκτός αν αυτό είναι απολύτως αναγκαίο για λόγους συμμόρφωσης με τους ισχύοντες κανόνες υγείας και ασφάλειας, ή αν η υπάρχουσα υποδομή δεν εγγυάται την ασφαλή μεταφορά σας.
Για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων (άνω των 250 χλμ.):
η εταιρεία πρέπει να σας δώσει τη δυνατότητα να συνοδεύεστε από πρόσωπο της επιλογής σας το οποίο θα ταξιδέψει δωρεάν, αν με τον τρόπο αυτό αντιμετωπίζονται τα προβλήματα ασφάλειας που θα σας εμπόδιζαν να ταξιδέψετε
έχετε δικαίωμα σε παροχή βοήθειας σε καθορισμένους τερματικούς σταθμούς , καθώς και κατά την επιβίβαση και αποβίβαση από το λεωφορείο ή το πούλμαν.
Η βοήθεια παρέχεται δωρεάν, αλλά για να είστε σίγουροι ότι θα την λάβετε, πρέπει να επικοινωνείτε με την εταιρεία των λεωφορείων, το πρακτορείο έκδοσης εισιτηρίων ή το ταξιδιωτικό γραφείο τουλάχιστον 36 ώρες πριν από το ταξίδι σας για να τους πείτε τι είδους βοήθεια χρειάζεστε.
Ο μεταφορέας ή ο φορέας διαχείρισης του τερματικού σταθμού μπορεί να σας ζητήσει να βρίσκεστε σε καθορισμένο σημείο μία ώρα το πολύ πριν από την προγραμματισμένη αναχώρηση.
Αν αντιμετωπίζετε πρόβλημα να λάβετε βοήθεια στο ταξίδι σας, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τους αρμοδίους του τερματικού σταθμού ή της εταιρείας λεωφορείων.
Αν η απάντηση δεν σας ικανοποιήσει, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον εθνικό φορέα επιβολής της νομοθεσίας.
Για μετακινήσεις με ταξί:
Ο οδηγός του ταξί οφείλει να:
έχει αναρτημένο τον τιμοκατάλογο σε εμφανές σημείο.
βάζει σε λειτουργία το ταξίμετρο μετά την επιβίβαση σας.
μεταφέρει τις αποσκευές σας από και προς το πεζοδρόμιο.
εκδίδει πάντα απόδειξη.
σας πηγαίνει στον προορισμό σας, χωρίς να επιβιβάσει άλλο άτομο (πολλαπλή μίσθωση).
Ως προς την χρέωση,για μετακίνηση με ταξί,ισχύουν τα εξής:
Μονή ταρίφα, για διαδρομή εντός του Νομού 0,74 ευρώ/km
Διπλή ταρίφα, για διαδρομή εκτός Νομού ή για 00.00-05.00 - 1,29 ευρώ/km
Τιμή εκκίνησης (σημαία) - 1,29 ευρώ
Ελάχιστη διαδρομή – 3,38 ευρώ
Από το αεροδρόμιο – κέντρο Αθηνών & το αντίστροφο 38,00 ευρώ
Από και προς αεροδρόμιο – 4,18 ευρώ, επιπλέον χρέωση
Από λιμάνια-σιδ. σταθμούς-/σταθμούς υπερ/κών λεωφορείων επιπλέον επιβάρυνση 1,17 ευρώ
Για κάθε αποσκευή άνω των 10 κιλών, επιβαρύνεστε με 0,43 ευρώ
Ραδιοταξί απλή κλήση ή ραντεβού – 0,00 ευρώ έως 6,15 ευρώ.
Για μετακινήσεις με τρένο:
Σε περίπτωση καθυστέρησης άφιξης,δικαιούστε επιστροφή χρημάτων.Όταν αναμένεται πως θα υπάρχει τουλάχιστον μία ώρα καθυστέρηση άφιξης του τρένου στον τελικό προορισμό, τότε μπορείτε:
Εάν δεν έχει ξεκινήσει το δρομολόγιο, να μην ταξιδέψετε και να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου ή εάν είστε στη μέση της διαδρομής σας, να μην συνεχίσετε το ταξίδι σας και να σας επιστραφεί το αντίτιμο που αναλογεί για τη διαδρομή που δεν κάνατε.
Επιπλέον, δικαιούστε δωρεάν επιστροφή στο σημείο αναχώρησής σας, εάν λόγω αυτής της καθυστέρησης δεν εκπληρώνεται πλέον ο σκοπός του ταξιδιού σας ή να συνεχίσετε προς τον τελικό προορισμό σας, με ευθύνη της εταιρείας, το ταχύτερο δυνατό, ακόμα και με εναλλακτικό μέσο μεταφοράς ή να συνεχίσετε το ταξίδι σας.
Εάν ολοκληρώσετε το ταξίδι σας έχοντας καθυστέρηση τουλάχιστον μία ώρα, μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση ίση με:
1. 25% του αντιτίμου του εισιτηρίου, αν το τρένο καθυστερήσει από 1-2 ώρες.
2. 50% του αντιτίμου του εισιτηρίου, αν το τρένο καθυστερήσει πάνω από 2 ώρες.
Δεν δικαιούστε αποζημίωση εάν γνωρίζατε για την καθυστέρηση του δρομολογίου πριν αγοράσετε το εισιτήριο ή εάν η καθυστέρηση είναι λιγότερο από 1 ώρα.
Σε περίπτωση καθυστέρησης αναχώρησης ή άφιξης που υπερβαίνει τη 1 ώρα, δικαιούστε δωρεάν:
γεύματα και αναψυκτικά
διαμονή σε κατάλυμα και μετακίνηση μεταξύ του σιδηροδρομικού σταθμού και του καταλύματος, σε περίπτωση που υπάρχει ανάγκη διανυκτέρευσης.
Έχετε δικαίωμα να ζητήσετε από την σιδηροδρομική εταιρεία να σας πιστοποιήσει την καθυστέρηση ή ακύρωση του δρομολογίου, επάνω στο εισιτήριό σας.
Η εταιρεία απαλλάσσεται από την ευθύνη αποζημίωσης στην περίπτωση που η καθυστέρηση ή η ακύρωση του δρομολογίου, προκύπτει από εξωτερικές περιστάσεις που δεν μπορούσε να αποφύγει.
Αν οι αποσκευές χαθούν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού δικαιούστε αποζημίωση:
έως 1.300 ευρώ/αποσκευή, αν μπορείτε να αποδείξετε την αξία της.
έως 330 ευρώ/αποσκευή σε κάθε άλλη περίπτωση.
Μπορείτε να μεταφέρετε δωρεάν το κατοικίδιο σας με το τρένο αρκεί να έχετε μαζί σας ενημερωμένο το βιβλιάριο υγείας τους. Τα μικρόσωμα ζώα τα μεταφέρετε στο ειδικό καλάθι μεταφοράς τους και τα μεγαλόσωμα με φίμωτρο και λουρί δίπλα σας. Η μέγιστη διάσταση του ειδικού καλαθιού είναι 50x40x70εκ για τις αμαξοστοιχίες ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ακόμη και αν είστε άτομο με μειωμένη κινητικότητα, έχετε το δικαίωμα να ταξιδεύετε με τρένο, όπως κάθε άλλος, και να ενημερώνεστε από τη σιδηροδρομική εταιρεία σχετικά με τη δυνατότητα πρόσβασης στο τρένο.
Δικαιούστε επίσης δωρεάν βοήθεια κατά την επιβίβαση και αποβίβαση από το τρένο, την αλλαγή τρένου, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, καθώς και στον σταθμό πριν και μετά το ταξίδι.
Για να έχετε την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση, θα πρέπει να επικοινωνείτε με τη σιδηροδρομική εταιρεία, το πρακτορείο έκδοσης εισιτηρίων ή το ταξιδιωτικό γραφείο τουλάχιστον 48 ώρες πριν από το ταξίδι σας και να εξηγείτε τι είδους βοήθεια χρειάζεστε.
Δεν μπορούν να σας αρνηθούν την επιβίβαση για λόγους μειωμένης κινητικότητας, εκτός αν αυτό είναι απολύτως αναγκαίο για λόγους συμμόρφωσης με τους κανόνες της εταιρείας όσον αφορά την πρόσβαση.
Αν αντιμετωπίζετε πρόβλημα να λάβετε βοήθεια στο ταξίδι σας, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τους αρμοδίους του σιδηροδρομικού σταθμού ή της σιδηροδρομικής εταιρείας.
Σε περίπτωση μη τήρησης των ανωτέρω,μπορείτε να προσφύγετε στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή,στον Συνήγορο του Καταναλωτή,στο υπουργείο υποδομών και μεταφορών και στις καταναλωτικές οργανώσεις.
Επιβάτης είναι αυτός που κινείται με ένα μεταφορικό μέσο, ιδιωτικό ή δημόσιο, χωρίς να το οδηγεί ο ίδιος και εφόσον δεν αποτελεί μέλος του πληρώματος.
Πηγή: http://tro-ma-ktiko.blogspot.com